Впровадження в Україні державної політики щодо зниження тяжкості наслідків дорожньо-транспортних пригод
DOI:
https://doi.org/10.21564/2311-9640.2022.18.268272Ключові слова:
державна політика, дорожньо-транспортні пригоди, безпека дорожнього руху, смертність та травматизмАнотація
У статті розглядається питання впровадження в Україні державної політики щодо зниження тяжкості наслідків дорожньо-транспортних пригод. Констатується, що основи державної політики закладені у державних програмах, планах та стратегічних документах. Ключові напрями убезпечення дорожнього руху містяться у нормативно-правових актах, що відображають стратегічні, перспективні, короткострокові та довгострокові плани досягнення мети. Такими документами є Державна програма підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні та Стратегія підвищення безпеки дорожнього руху в Україні. Зазначається, що частина заходів й напрямів прийнятих на новий строк Державної програми та Стратегії залишається без змін, але їх визначення щорічно вдосконалюється і стає менш декларативним.
Здійснено аналіз ефективності законодавчих змін щодо посилення відповідальності за керування транспортними засобами в стані сп’яніння. Зроблено висновок, що державна політика у сфері безпеки дорожнього руху, зокрема, щодо зниження тяжкості наслідків ДТП, має достатнє нормативно-правове закріплення. У стратегічних і програмних документах містяться конкретні заходи та напрями убезпечення дорожнього руху, але не має жодної статистики щодо результативності виконуваних заходів, аналізу витрат за кожним пунктом та прорахунків, а також їх критичної оцінки.
Зроблено низку пропозицій, що сприятимуть більш ефективному впровадженню державної політики щодо зниження тяжкості наслідків ДТП. Це: удосконалення системи збору інформації про ДТП, її обробки, дослідження та аналізу з метою розробки та впровадження дієвих превентивних заходів; оцінка ефективності та результативності впроваджуваних заходів для визначення пріоритетності фінансування; проведення обґрунтованої економічної оцінки вартості життя, здоров’я та завданої економіці шкоди від ДТП.
Посилання
Batyrgareieva V. S., Shramko S. S., Samoilova O. M. Mortality and injury in Ukraine as a result of traffic accidents in measuring of public health: to the analysis of social–legal and criminological problem. Wiadomości Lekarskie. Vol. LXXIV, Issue 11 Part 2, November 2021. P. 2870-2876.
Daniels St., Martensen H., Schoeters A., Berghe W., Papadimitriou E., Apostolos Ziakopoulos A. A systematic cost-benefit analysis of 29 road safety measures. Accident Analysis & Prevention. Vol. 133, 2019, 105292. https://doi.org/10.1016/j.aap.2019.105292.
Wijnen W., Weijermars W., Schoeters A., Berghe W., Bauer R. and etc. An analysis of official road crash cost estimates in European countries. Safety Science. Vol. 113. 2019. P. 318-327. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2018.12.004.
Державна політика: аналіз та механізми її впровадження в Україні: навч. посіб. / кол. авт. ; за заг. ред. В. Ребкала, В. Тертички. Київ: Вид-во НАДУ, 2000. 232 с.
Державна програма підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року: затв. постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 435. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-2018-%D0%BF#Text
Державна програма підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 р. Офіційний вісник України. № 1. 04.01.2021.
Державна цільова програма підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2016 року : затв. постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2013 р. № 294. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/294-2013-%D0%BF#Text
Звіт Національної поліції України про результати роботи у 2021 році. URL : https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/17-civik-2018/zvit2021/Zvit_NPU_2021_.pdf (дата звернення: 25.10.2022).
Колодяжний М. Г. Правопорушення у сфері дорожнього руху: карати чи профілактувати? Безпека дорожнього руху в умовах воєнного стану: матеріали Всеукр. наук.-практичної онлайн-конференції (в авторській редакції), (м. Кривий Ріг, 27 травня 2022 року). Кривий Ріг, 2022. С. 66-68.
Мамка Г. Штрафи за нетверезе керування. Що не так? URL : https://yur-gazeta.com/dumka-eksperta/shtrafi-za-netvereze-keruvannya-shcho-ne-tak-.html
Ми хочемо знизити смертність на дорогах внаслідок ДТП щонайменше на 30% до 2024 року, – Владислав Криклій. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/mi-hochemo-zniziti-smertnist-na-dorogah-vnaslidok-dtp-shchonajmenshe-na-30-do-2024-roku-vladislav-kriklij (дата звернення: 25.10.2022).
Прийнято Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху». rada.gov.ua. URL: https://www.rada.gov.ua/news/Povidomlennya/203384.html
Роз’яснення щодо окремих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху» № 1231-IX від 16 лютого 2021 року. URL : https://zakononline.com.ua/documents/show/493818___669478 (дата звернення: 29.10.2022)
Стан справ аварійності на транспорті в Україні за 2019 рік. Київ : Директорат з безпеки на транспорті Міністерства інфраструктури України, 2020. 134 с.
Стратегія підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 року. Урядовий кур’єр. № 214. 04.11.2020.
Шрамко С. С. До питання впровадження державної політики у сфері безпеки дорожнього руху в Україні. Державна політика у сфері убезпечення дорожнього руху: теорія, законодав ство, практика : матеріали Всеукр. наук. практ. конф. (м. Харків, 5 листоп. 2021 р.) : електрон. наук. вид. / [уклад.: А. В. Калініна] ; НДІ вивч. проблем злочинності ім. акад. В.В. Сташиса НАПрН України. – Харків : Право, 2021. С. 110-113.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Вісник асоціації кримінального права України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.