Законотворчі ініціативи щодо посилення відповідальності за корупційні кримінальні правопорушення на період воєнного стану в Україні
DOI:
https://doi.org/10.21564/2311-9640.2023.20.293226Ключові слова:
кримінальне право, кримінальна відповідальність, кримінальне правопорушення, корупційні кримінальні правопорушення, корупціяАнотація
У статті здійснено критичний аналіз Проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо прирівняна карності корупційних кримінальних правопорушень до державної зради на період воєнного стану в Україні» (реєстр. № 9659 від 30.08.2023 р.).
Виявлено, що пропонована законопроєктом стаття 111-3 «Вчинення корупційного кримінального правопорушення під час дії правового режиму воєнного стану» створена шляхом механічного об’єднання відповідних ознак кримінальних правопорушень, що передбаченні ст. 191 «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем» (розділ VI Особливої частини КК) – ч. 1 ст. 111-3 проєкту, ст. 210 «Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету чи надання кредитів з бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням» (розділ VII Особливої частини КК) – ч. 2 ст. 111-3 проєкту, ст. 364 «Зловживання владою або службовим становищем» (розділ XVII Особливої частини КК) – ч. 3 ст. 111-3 проєкту, ст. 368 «Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою» (розділ XVII Особливої частини КК) – ч. 4 ст. 111-3 проєкту, ст. 368-5 «Незаконне збагачення» (розділ XVII Особливої частини КК) – ч. 5 ст. 111-3 проєкту та ст. 369-2 «Зловживання впливом» (розділ XVII Особливої частини КК) – ч. 6 ст. 111-3 проєкту. Таке зосередження різних за характером видів кримінальних правопорушень в одній статті є необґрунтованим, адже воно порушує принцип, який закладений у побудову всієї Особливої частини КК.
Сумнівним є й рішення законопроєкту, відповідно до якого усі шість частин цієї статті передбачають однакові санкції – «карається позбавленням волі на строк п’ятнадцять років або довічним позбавленням волі, з конфіскацію майна». Механістичність формування ст. 111-3 проєкту нівелює специфіку суспільної небезпечності об’єднаних у цій статті діянь.
Завдання підвищення суворості покарань за корупційні кримінальні правопорушення пропонується реалізувати у більш простий спосіб – шляхом доповнення відповідних статей КК новою кваліфікуючою ознакою «вчинене під час дії правового режиму воєнного стану особою, яка займає відповідальне та особливо відповідальне становище» з встановленням санкцій підвищеного рівня суворості. Утім, ці санкції не повинні бути ідентичними, як це реалізовано у законопроєкті, а враховувати характер кожного окремого кримінального правопорушення.
Посилання
Колективні дії у боротьбі з корупцією: практика світу та Украї-ни. Global Compact Network Ukraine. URL: https://globalcompact.org.ua/new s/kolektivni-dii-u-borotbi-z-korupciieju-praktika-svitu-ta-ukraini/ (дата звер-нення: 13.11.2023).
Пояснювальна записка до проєкту Закону України «Про вне-сення змін до деяких законодавчих актів щодо прирівняна карності коруп-ційних кримінальних правопорушень до державної зради на період воєн-ного стану в Україні». URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1951217 (дата звернення: 11.12.2023).
Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо прирівняна карності корупційних кримінальних правопорушень до державної зради на період воєнного стану в Україні. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1951215 (дата звернення: 11.12.2023).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Вісник асоціації кримінального права України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.