Людський фактор у кримінальних правопорушеннях за статтею 286 КК України
DOI:
https://doi.org/10.21564/2311-9640.2024.22.316185Ключові слова:
безпека дорожнього руху, кримінальне правопорушення, «людський фактор», «агресивне водіння», психологічний стан водія, стресові факториАнотація
У статті здійснюється аналіз «людського фактору», що має місце у кримінальних правопорушеннях за статтею 286 КК України. Водії є головними учасниками дорожнього руху, суб’єктами, на які покладається відповідальність за його убезпечення.
Відповідно до статистичних звітів Офісу Генерального прокурора протягом у 2023 році кримінально-караних порушень правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами, зафіксовано 10 % більше, ніж у 2022 році.
Одним із способів виявлення проблем у сфері безпеки дорожнього руху та пошуку їх вирішення є вдавання до дослідження думки населення. Цей підхід широко застосовується як в Україні, так і за кордоном.
За результатами проведеного опитування біля 3 тис. респондентів – водіїв транспортних засобів, 50,8 % з них оцінюють стан безпеки дорожнього руху у своєму регіоні як незадовільний.
Серед причин надання незадовільної оцінки стану безпеки дорожнього руху водії-респонденти виокремлюють: недотримання ПДР водіями автотранспортних засобів (63,8 % респондентів), недисциплінованість пішоходів (55,9 %), незадовільна дорожня інфраструктура (44,1 %), уникнення порушниками ПДР покарання (28,8 %), недостатній рівень підготовки водіїв (23,3 %), недостатньо суворі санкції для порушників ПДР (20,7 %), незадовільна організація дорожнього руху (18,4 %), незадовільна робота патрульної поліції (10,4 %) та ін.
За результатами узагальнення матеріалів судової практики ігнорування водіями обережності (тобто порушення ПДР у тому місці і в той час, коли вони вважають це за потрібне) – головна причина вчинення кримінальних правопорушень за статтею 286 КК України.
Визначено, що «людський фактор» пов’язаний із водієм транспортного засобу, є найбільш уразливим серед факторів, котрі впливають на виникнення ДТП. Одним із термінів, яким може описуватися потенційно криміногенна поведінка водія у науковій та публіцистичній літературі, є «агресивне водіння».
Констатовано, що «агресивне водіння» водіями розуміється скоріше як активні дії з боку особи, яка керує транспортним засобом, аніж суб’єктивні якості водія (його темперамент чи виховання), головною причиною якого є потреба у самоствердженні. «Агресивне водіння» як одну із найбільших загроз для безпеки з боку інших осіб визначають 7 % водіїв.
«Людський фактор» проявляється не лише в манері керування транспортним засобом. До нього відноситься й вплив на поведінку водія навколишніх факторів, що проявляється у особливостях його психологічної та фізіологічної реакції на них. Дисбаланс у психологічний стан водія можуть вносити не лише складні психологічні процеси (збудження, нестабільний емоційний стан чи навіть депресія), а й ситуативні випадки на дорозі. Найпоширенішим джерелом вказаних ситуацій як для водіїв-початківців, так і для досвідчених може бути страх і паніка, через що «провокується» їх неправильна поведінка на дорозі.
Із початком воєнного стану, окрім «звичних» стресових факторів на дорозі – страху, роздратування, паніки, неправильної поведінки на дорозі – з’явилося кілька додаткових (не типових) причин стресового характеру для водіїв, які здатні впливати на людину, підвищуючи у неї стресовий стан, у тому числі й виді реакції – перевищення допустимої швидкості руху. Такими стресовими ситуаціями є: 1) повідомлення про повітряні тривоги; 2) загроза потрапити під обстріл, зокрема на прифронтових територіях; 3) не прогнозовані екстремальні ситуації, пов’язані із обстрілом цивільної інфраструктури ворогом; 4) загроза постраждати після закінчення обстрілу; 5) гнітюче візуальне сприйняття розбитих внаслідок обстрілів доріг, населених пунктів, військової техніки тощо; 6) відсутність освітлення проїжджої частини в темну пору доби; 7) складнощі адаптації в умовах міста для водіїв, які повернулися із бойових дій і тривалий час, виконуючи свої обов’язки, бойові завдання тощо, використовували інший, більш агресивний спосіб їзди; 8) стресові ситуації, пов’язані із вимушеним через різні обставини рухом у комендантську годину без належного дозволу місцевої влади та ін.
Посилання
Arumugam S., Bhargavi R. A survey on driving behavior analysis in usage based insurance using big data. Journal of Big Data. 2019. № 6:86. https://doi.org/10.1186/s40537-019-0249-5
E-Survey of Road Users’ Attitudes. URL : https://www.esranet.eu/en/
Батиргареєва В. С. Методологія кримінологічного вивчення правопорушень у сфері дорожнього руху та експлуата-ції транспорту в Україні. Питання боротьби зі злочинністю. 2022. Вип. 44. С. 22. DOI: https://doi.org/10.31359/2079-6242-2022-44-18.
Веселов М. Ю., Марценишин Ю. І., Приходько А. О. Аналіз стану дорожньо-транспортної аварійності за участю військовослужбовців України. Правовий часопис Донбасу. 2024. № 2 (87). С. 14-20. DOI 10.32782/2523-4269-2024-87-14-20.
Голіна В. В, Шрамко С. С. Культурологія безпеки дорожнього руху в Україні: теорія та практика запобігання автотранспортним правопорушенням : монографія. Харків : Право, 2023. 184 с. DOI : https://doi.org/10.31359/9789669986870.
Єдиний звіт про кримінальні правопорушення за січень-грудень 2022 року. URL : https://gp.gov.ua/ua/posts/pro-zareyestrovani-kriminalni-pravoporushennya-ta-rezultati-yih-dosudovogo-rozsliduvannya-2 (дата звернення: 11.11.2024).
Жученко Є. Ю. Кримінологічна характеристика та запобігання кримінальним правопорушенням у сфері безпеки дорожнього руху : дис. … д-ра філос. : 081 / Дон. держ. ун-т внутр. справ. Кропивницький, 2023. 281 с. URL : https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2023/05/zhuchenko-dysertacziya.pdf (дата звернення : 10.11.2024).
Збірник статистичних даних щодо стану безпеки дорожнього руху в Україні у 2018–2022 роках : електрон. вид. / уклад. І. О. Христич ; за ред. М. Г.Колодяжного ; НДІ вивч. проблем злочинності ім. акад. В.В.Сташиса НАПрН України. Харків : Право, 2023. 144 с. URL : https://ivpz.kh.ua/wp-content/uploads/2023/12/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85-%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%85-2018-2022.pdf
Калініна А., Колодяжний М., Шрамко С. Український барометр безпеки дорожнього руху : звіт про результати анкетування щодо стану безпеки дорожнього руху : електрон. наук. вид. / Харків : Право, 2023. 55 с. DOI: https://doi.org/10.31359/9786178411558
Маслянко С. В. Адміністративно-правовий статус особи, яка керує транспортним засобом : дис. … д-ра філос. : 081 / Дон. держ. ун-т внутр. справ. Кропивницький, 2024. 269 с. URL : https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2024/08/dysertacziya-maslyanko.pdf (дата звернення : 10.11.2024).
Мисливий В. А. Штучний інтелект як фактор запобігання дорожньо-транспортної злочинності. Використання технологій штучного інтелекту у протидії злочинності : матеріали наук.-практ. онлайн-семінару (м. Харків, 5 листоп. 2020 р.). Харків : Право, 2020. С. 55-60. URL : http://surl.li/dtdyma (дата звернення : 06.11.2024).
Новіков О. В. Статистичне співвідношення між облікованими дорожньо-транспортними пригодами, адміністративними правопорушеннями у сфері дорожнього руху та кримінальними правопорушеннями проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту. Journal «ScienceRise: Juridical Science», 2022. № 1(19). С. 58. DOI: https://doi.org/10.15587/2523-4153.2022.254297.
Статистика ДТП в Україні за період з 01.01.2023 по 31.12.2023. URL : https://patrolpolice.gov.ua/statystyka/ (дата звернення: 06.11.2024).
Степанов О. В. Вплив психологічного чинника людини на безпеку системи «Водій – автомобіль – дорога – середовище». Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2015. № 4. С. 85–93.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вісник асоціації кримінального права України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.