Особливості покарання за умисне знищення або пошкодження майна захисника чи представника особи
DOI:
https://doi.org/10.21564/2311-9640.2025.23.334342Ключові слова:
умисне знищення або пошкодження майна, захисник чи представник особи або їх близькі родичі, діяльність, пов'язана з наданням правової допомоги, кримінальна відповідальність, кримінальне правопорушення, покарання, штраф, пробаційний нагляд, обмеження волі, позбавлення воліАнотація
Стаття присвячена визначенню особливостей покарання за умисне знищення або пошкодження майна, що належить захиснику чи представнику особи або їх близьким родичам, у зв'язку з діяльністю, пов'язаною з наданням правової допомоги.
Вказано на залежність ефективності протидії злочинності та можливостей впливу кримінально-правових санкцій. Констатовано недопустимість посилання лише на встановлений в нормах Кримінального кодексу України вичерпний перелік видів кримінальних правопорушень та покарань, що призначаються за їх вчинення. Доводиться необхідність застосування науково обґрунтованих, взаємозумовлених, таких, що відповідають тяжкості кримінального правопорушення й особі винного, кримінально-правових санкцій. Порівняння санкцій ст. 399 Кримінального кодексу України та санкцій суміжних норм, диспозиції яких містять конкретизуючі ознаки, що підвищують ступінь суспільної небезпеки передбачених ними кримінальних правопорушень, свідчить про те, що санкції між собою не уніфіковані, що є порушенням розроблених вимог щодо їх побудови.
Акцентовано увагу на відсутності обґрунтування принципів окреслення санкцій і вибору покарань, які їх наповнюють. З метою дотримання єдності законодавчої техніки під час конструювання кримінально-правових санкцій та їх уніфікації, запропоновано ряд змін щодо удосконалення аналізованих санкцій шляхом зміни таких видів покарань, як штрафу, пробаційного нагляду, обмеження та позбавлення волі.
Враховуючи необхідність і доцільність дотримання принципу справедливості під час призначення покарання за вчинення діяння, передбаченого ст. 399 Кримінального кодексу України, доведена нагальна потреба внесення змін і доповнень до санкцій зазначеного кримінального правопорушення.
Посилання
Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text
Тичина Т.Є. Кримінальна відповідальність за втручання в діяльність захисника : дис. … докт. філософії : 081 Право. Харків, 2021. 257 с.
Книженко О. Реалізація принципів законності та справедливості при встановленні санкцій у кримінальному праві. Наше право. 2010. № 4. Ч. 2. С. 120–123.
Орловская Н.А. Основания и принципы построения уголовно-правовых санкций: монография. Одесса: Юридическая литература, 2011. 622 с.
Голубош В.В. Кримінальна відповідальність за злочини проти громадської безпеки, предметом яких є зброя, бойові припаси, вибухові речовини та вибухові пристрої (статті 262, 263, 263-1, 264 КК України) : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.08. Київ, 2019. 263 с.
Орловська Н.А. Санкції кримінально-правових норм: засади та принципи формування: автореф.…докт. юрид. наук: 12.00.08. Одеса, 2012. 32 с.
Махінчук В. Принцип економії репресії у новому Кримінальному кодексі України – важлива запорука адекватності покарання. Підприємництво, господарство і право. 2001. № 11. С. 69–72.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник асоціації кримінального права України

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.